Nasze prawa
WARTO WIEDZIEĆ. Serwis płatniczy – jak bezpiecznie z niego korzystać?
Korzystasz z serwisów płatności elektronicznych? Jeśli dokonujesz zakupów przez internet – zapewne niejednokrotnie spotkałeś się z tego typu rozwiązaniem. Oto kwestie, na które warto zwrócić uwagę, by zadbać o bezpieczeństwo swoich danych i pieniędzy.
Płatności internetowe to dziś niemal konieczność. Korzysta z nich prawie każdy, kto choć raz na jakiś czas robi zakupy przez internet. Nic więc dziwnego, że – niczym grzyby po deszczu – pojawiają się kolejne rozwiązania ułatwiające przesyłanie płatności od nabywcy do sprzedającego. To idealny sposób, by umożliwić kupującym przekazanie środków za zakupy poprzez BLIK, płatność kartą płatniczą, szybki przelew, e-wallet, Apple Pay czy Google Pay.
Bramka płatności elektronicznych, bo o niej właśnie dziś mowa, to system dość dobrze już znany i od wielu lat powszechny. Jest popularny i lubiany zarówno przez konsumentów, jak i samych przedsiębiorców, którzy licznie udostępniają taką możliwość w swoich sklepach online. Najczęściej spotyka się np. PayU czy Przelewy24, choć takich pośredników funkcjonuje oczywiście znacznie więcej. Warto wiedzieć, że cały system opiera się na przekazywaniu informacji o płatności wychodzącej od danego nabywcy, która trafia do centrum autoryzacyjnego, a następnie zostaje zaakceptowana bądź odrzucona.
O bezpieczeństwo musi zadbać też konsument
Ma być wygodnie, ale powinno być też bezpiecznie. O to musi jednak zadbać zarówno usługodawca, jak i sam konsument. NASK tłumaczy, co jest istotne oraz na co zwrócić uwagę.
„Jednym z największych zagrożeń, jakie wiążą się z płatnościami internetowymi, jest natrafienie na fałszywe bramki płatności, które są podstawiane przez cyberprzestępców. Jeśli wprowadzimy w nich swoje dane, istnieje duże prawdopodobieństwo, że przestępcy przechwycą nasze dane logowania, a co za tym idzie – wykradną nasze środki finansowe” - tłumaczą specjaliści.
Dlatego zawsze należy zweryfikować adres strony, na którą zostajemy przeniesieni podczas płatności. Lampkę alarmową powinny zapalić nawet takie drobiazgi, jak literówka, znak specjalny czy znaki pochodzące z innych alfabetów.
Pamiętaj o aktualizacji programu antywirusowego
Niestety, to nie koniec punktów do odhaczenia. Równie istotne jest dbanie, by sprzęt, z którego korzystamy, nie był zainfekowany oprogramowaniem przestępcy. W ten sposób bowiem łatwo możemy pozbyć się i danych, i pieniędzy. Dlatego nigdy nie należy klikać w linki i wiadomości pochodzące z niezaufanych źródeł, a szczególnie – jeśli budzą jakiekolwiek nasze wątpliwości. Przyda się też aktualne oprogramowanie antywirusowe.
„Operatorzy serwisów płatniczych dokładają wielu starań, aby zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom. Mimo to oszuści stale szukają różnych metod, by wykraść nasze dane, a także zgromadzone na naszych kontach bankowych pieniądze. Aby nie paść ofiarą takiej sytuacji, pamiętaj o wprowadzeniu weryfikacji dwuetapowej na swojej skrzynce pocztowej i w bankowości internetowej. Z ostrożnością i rozwagą realizuj transakcje płatnicze. Jeśli cokolwiek budzi twoje wątpliwości, wycofaj się” - radzą eksperci NASK.
Natrafiłeś na fałszywą bramkę płatności? Koniecznie zgłoś ten fakt zespołowi CERT Polska za pośrednictwem formularza na www.incydent.cert.pl bądź przekazując podejrzany SMS na numer 799 448 084.
Anna Sadkowska-Rojek
Źródło: NASK
Artykuły powiązane