Nasze prawa
HANDEL W SIECI. Opóźnienia w zamówieniu – oto, co musisz wiedzieć na temat dropshippingu
Co robić, gdy dostawa zamówienia się przeciąga? Czy wiesz, jak szybko sprzedawca powinien wysłać ci twoje zamówienie? O tym musisz pamiętać.
Dropshipping to model sprzedaży przez internet. Polega on na tym, że sprzedawca zbiera zamówienia, a następnie przekazuje je do dostawcy. I to właśnie na dostawcy ciąży obowiązek ich obsługi. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że klient ma wówczas do czynienia z więcej niż jednym przedsiębiorcą. Należy zatem zweryfikować, za co odpowiada portal, który zajmuje się sprzedażą danego towaru.
„Jeśli sprzedawca jest spoza Unii Europejskiej, możesz mieć trudności z odstąpieniem od umowy, złożeniem reklamacji lub odzyskaniem pieniędzy. Nie chronią cię europejskie przepisy” - przestrzega UOKiK.
Jak rozpoznać dropshipping?
Zastanawiasz się, jak poznać, że sprzedawca korzysta z modelu dropshippingu? Warto zwrócić uwagę na deklarowany czas wysyłki zamówienia – im dłuższy, tym większe prawdopodobieństwo, że masz do czynienia właśnie z tym sposobem prowadzenia sprzedaży. Wyjątkowo odległy termin może sugerować wysyłkę spoza granic Unii Europejskiej, a zatem należy spodziewać się mniejszej ochrony praw konsumenckich.
Wysyłka towaru powinna odbyć się w czasie nie dłuższym niż 30 dni – o ile konsument nie ustali innego terminu ze sprzedawcą. UOKiK podkreśla, że takimi ustaleniami może być również regulamin sklepu, który należy zaakceptować w chwili składania zamówienia. Trzeba zatem dokładnie zapoznać się z nim jeszcze przed zawarciem transakcji.
Co ważne, sprzedawca nie tylko powinien poinformować konsumentów, w jakim czasie przewiduje wydanie zamówionego towaru. Kodeks cywilny stanowi, że wraz z zamówionymi produktami klient powinien otrzymać również wszelkie dokumenty, które ich dotyczą – w tym również instrukcję, jeśli jest ona potrzebna do należytego korzystania z rzeczy zgodnie z jej przeznaczeniem.
Co, gdy wysyłka się opóźnia?
Niestety, nie zawsze sprzedawcy dotrzymują terminów. Co wtedy? Konsument ma wówczas prawo do wyznaczenia przedsiębiorcy jeszcze jednego terminu. Jeśli i on nie zostanie dochowany, klient może odstąpić od zawartej umowy.
W przypadku wszelkich problemów lub wątpliwości warto zwrócić się do UOKiK. Skorzystaj z infolinii, dostępnej pod numerem telefonu 801 440 220 lub 222 66 76 76 bądź napisz na porady@dlakonsumentow.pl. Listę rzeczników, pracujących na terenie całej Polski, znajdziesz pod adresem https://uokik.gov.pl/rzecznicy.php.
Anna Sadkowska-Rojek
Źródło: UOKiK
Artykuły powiązane