Nasze prawa
PRAWA KONSUMENTA. Zmiana warunków subskrypcji. Jakie są zasady?
Korzystasz z różnych usług internetowych? Zapewne masz więc choć jedną subskrypcję, za którą opłata pobierana jest automatycznie. Co robić, gdy nagle kwota wzrośnie bez twojej zgody?
Filmy, seriale, muzyka, audiobooki, ebooki… Do tego wszystkiego (i wielu innych usług) można dziś mieć dostęp nawet za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Najczęściej jednak nie są to usługi bezpłatne, choć często na początku można skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego. Później jednak, jeśli usługa się nam spodobała, zwykle decydujemy się na przedłużenie subskrypcji i godzimy się na ponoszenie z tego tytułu jakichś opłat. Jest to proces wygodny dla konsumenta, bowiem wystarczy podpiąć kartę płatniczą do danego serwisu i ustalona kwota jest pobierana automatycznie.
Co jednak w sytuacji, gdy zauważymy nagły wzrost tejże opłaty? Okazuje się, że niektóre serwisy w swoich regulaminach zawierają zapis o możliwości jednostronnej zmianie ceny. O takich przypadkach poinformował niedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak podkreśla Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, w takich wypadkach konsument powinien móc wyrazić świadomą zgodę na przedłużenie subskrypcji danej usługi na nowych warunkach. W jego ocenie nowe tak istotne warunki umowy można bowiem wprowadzić dopiero od kolejnego okresu rozliczeniowego tylko po uprzednim uzyskaniu zgody konsumenta.
„Milcząca zgoda”? UOKiK wyjaśnia
Prezes UOKiK podkreślił, iż nie istnieje coś takiego jak „milcząca zgoda” konsumenta w przypadku przedłużania subskrypcji na kolejne miesiące przy zmienionych stawkach. Nie wystarczy zatem sam fakt poinformowania konsumenta o zmianie cennika, nawet z wyprzedzeniem. Konsument musi jeszcze zaakceptować proponowane przez usługodawcę zmiany.
„Od lat postulujemy, by warunki umowne uczciwie regulowały obowiązki stron umowy. W przypadku zyskujących na popularności usług subskrypcji konsumenci ufają usługodawcy i powierzają swoje dane z karty płatniczej, by regularnie móc korzystać z dostępu i opłacać swoje zobowiązania. Nie znaczy to, że od tego momentu operatorzy mogą bez ich zgody pobierać opłaty wyższe niż te, na które wcześniej konsumenci się zdecydowali” - zaznaczył Tomasz Chróstny.
Gdzie szukać pomocy?
Usługodawca podniósł ci opłaty za subskrypcję bez twojej świadomej zgody i nie wiesz, jak zareagować? Możesz skontaktować się z UOKiK za pośrednictwem infolinii konsumenckiej pod numerem 801 440 220 lub 222 66 76 76. Możesz też opisać swój przypadek, wysyłając maila na porady@dlakonsumentow.pl.
Anna Sadkowska-Rojek
Źródło: UOKiK
Artykuły powiązane