Analizy

Analizy28.11.2022

RAPORT IAOM. Jak działa Portal Informacyjny Sądów Powszechnych?

<strong>RAPORT IAOM.</strong> Jak działa Portal Informacyjny Sąd&oacute;w Powszechnych?<strong>RAPORT IAOM.</strong> Jak działa Portal Informacyjny Sąd&oacute;w Powszechnych?
Pixabay.com/AJEL

Zapraszamy Państwa do lektury kolejnego raportu Instytutu Audytu Obiektywizmu Medialnego. Tym razem opisujemy, jak działa niezwykle przydatne narzędzie, dla każdego, kto ma jakąś sprawę w sądzie, czyli Portal Informacyjny Sądów Powszechnych. Sposób działania prezentujemy na podstawie portalu Apelacji Warszawskiej.

Co to jest Portal Informacyjny Sądów Powszechnych?

To internetowy serwis, dzięki któremu każdy, kto jest uprawniony (strony i ich pełnomocnicy) może uzyskać dostęp do informacji o sprawie toczącej się z jego udziałem.

Co jest potrzebne do korzystania z Portalu?

Nie jest wymagane żadne specjalistyczne oprogramowanie. Wystarczy zwykła internetowa przeglądarka z dostępem do sieci. Użytkownicy nie płacą nic za korzystanie z serwisu. Jest on bezpłatny.

Jakie informacje uzyskamy na Portalu?

Wszystko, co możemy sprawdzić na Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych, opisuje strona internetowa warszawskiej Apelacji. Oto szczegóły:

Zarejestrowany w Portalu Informacyjnym użytkownik otrzyma dostęp do danych o sprawie obejmujących m. in.:

  • stan sprawy, tzn. na jakim etapie procedowania znajduje się teraz proces sądowy,

  • czynności wykonane przez sąd wraz z określeniem osoby odpowiedzialnej za jej wykonanie oraz daty (np. przekazanie akt biegłemu celem wydania opinii),

  • wyznaczone terminy posiedzeń,

  • dokumenty w sprawie wygenerowane przez sąd w postaci elektronicznej (pisma wychodzące, wyroki, postanowienia, uzasadnienia, protokoły z rozpraw),

  • dane dotyczące postępowania w niższej instancji o ile takie istnieją,

  • protokół elektroniczny z możliwością odsłuchania.

Jak dowiem się o nowych zdarzeniach w mojej sprawie?

Istnieją dwie metody. Pierwsza to regularne logowanie się do Portalu i sprawdzanie, czy nie wygenerowano na nim nowych zdarzeń w naszej sprawie. Druga metoda to zaznaczenie w ustawieniach automatycznych powiadomień mailowych. Wówczas na naszą skrzynkę przychodzić będą informacje o statusie naszego konta, zmianach dokonanych w sprawach, nadchodzących posiedzeniach oraz pojawieniu się nowych spraw na liście.

Jak mogę odsłuchać przebieg rozprawy w mojej sprawie?

Odpowiedzi na to pytanie także udziela strona stołecznej Apelacji. „W przypadku, gdy posiedzenia w postępowaniu cywilnym przed sądem powszechnym zostało zarejestrowane przy pomocy cyfrowego systemu rejestracji (e-protokół), nagranie audio z tej rozprawy zostanie udostępnione do odsłuchu na Portalu Informacyjnym w przeciągu kilkunastu godzin od zakończenia posiedzenia” - czytamy.

Jak założyć konto na Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych?

Oto informacje na ten temat zawarte na sądowej stronie:

Zgodnie z regulaminem, aby skorzystać z portalu należy dokonać akceptacji jego warunków oraz wypełnić na stronie głównej serwisu wniosek o rejestrację konta (poprzez opcję "Zarejestruj się"), a następnie poddać się jednorazowej procedurze weryfikacji tożsamości na jeden ze sposobów:

  • wybór opcji „Wyślij wniosek i podpisz podpisem zaufanym” przy uzupełnianiu wniosku poprzez opcję „Zarejestruj się”;

  • złożenie „Oświadczenia użytkownika” (załącznik nr 2 do Regulaminu, część A) podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym i przesłaniu go na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP Sądu lub elektronicznie do Punktu informacyjnego Sądu; weryfikacja polega na porównaniu danych wprowadzonych podczas wypełniania wniosku poprzez opcję „Zarejestruj się” z treścią „Oświadczenia użytkownika”;

  • zgłoszenie do stanowiska Biura Obsługi Interesantów (lub BOI dowolnego Sądu, w ramach danej apelacji) w celu zweryfikowania danych podanych we wniosku (na podstawie ważnego dokumentu tożsamości i/lub legitymacji służbowej);

  • przez pełnomocnika - pełnomocnik składa oryginał pełnomocnictwa, z którego wynika jego umocowanie (załącznik nr 1 do Regulaminu) oraz oświadczenie podpisane przez Użytkownika i pełnomocnika, odpowiednio o poprawności danych oraz ich zgodności z danymi zawartymi w dokumencie tożsamości (załącznik nr 2 do Regulaminu, część A i B).
    W przypadku pełnomocnika innego niż pełnomocnik zawodowy, wymagane jest pełnomocnictwo notarialne albo pełnomocnictwo z podpisem notarialnie poświadczonym; weryfikacja tożsamości Użytkownika następuje przez porównanie danych wprowadzonych podczas wypełniania wniosku poprzez opcję "Zarejestruj się" z danymi zawartymi w oświadczeniu; (załącznik nr 2 do Regulaminu, część A i B).

Jak wyjaśnia sąd, weryfikacja danych kończy się aktywacją konta. Po otrzymaniu indywidualnego LOGINU oraz HASŁA dostępu do Portalu należy zalogować się na stronie Portalu i wypełnić formularz wniosku o dostęp do wybranej sprawy. Wniosek o dostęp do sprawy można wypełnić już na etapie rejestracji konta.

Instytut Audytu Obiektywizmu Medialnego

listopad 2022

 

INNE Z TEJ KATEGORII

loading
wróć na początek strony
Ministerstwo Sprawiedliwości

W serwisie poznajfakty.pl stosowane są następujące typy plików cookies:

  1. Niezbędne - wymagane do działania serwisu
  2. Statystyczne - umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron internetowych Serwisu.
  3. Reklamowe - umożliwiające dostarczanie Użytkownikom treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

Wybierając "Akceptuj wszystko" wyrażasz zgodę na wszystkie wymienione wyżej typy plików. Możesz również wskazać typy plików na jakie wyrażasz zgodę, a następnie potwierdzić "Akceptuj wybrane pliki cookies".

Więcej informacji o plikach cookies znajdą państwo w polityce prywatności: Polityce Prywatności.