Analizy
RAPORT IAOM. Jak działa Portal Informacyjny Sądów Powszechnych?
Zapraszamy Państwa do lektury kolejnego raportu Instytutu Audytu Obiektywizmu Medialnego. Tym razem opisujemy, jak działa niezwykle przydatne narzędzie, dla każdego, kto ma jakąś sprawę w sądzie, czyli Portal Informacyjny Sądów Powszechnych. Sposób działania prezentujemy na podstawie portalu Apelacji Warszawskiej.
Co to jest Portal Informacyjny Sądów Powszechnych?
To internetowy serwis, dzięki któremu każdy, kto jest uprawniony (strony i ich pełnomocnicy) może uzyskać dostęp do informacji o sprawie toczącej się z jego udziałem.
Co jest potrzebne do korzystania z Portalu?
Nie jest wymagane żadne specjalistyczne oprogramowanie. Wystarczy zwykła internetowa przeglądarka z dostępem do sieci. Użytkownicy nie płacą nic za korzystanie z serwisu. Jest on bezpłatny.
Jakie informacje uzyskamy na Portalu?
Wszystko, co możemy sprawdzić na Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych, opisuje strona internetowa warszawskiej Apelacji. Oto szczegóły:
Zarejestrowany w Portalu Informacyjnym użytkownik otrzyma dostęp do danych o sprawie obejmujących m. in.:
stan sprawy, tzn. na jakim etapie procedowania znajduje się teraz proces sądowy,
czynności wykonane przez sąd wraz z określeniem osoby odpowiedzialnej za jej wykonanie oraz daty (np. przekazanie akt biegłemu celem wydania opinii),
wyznaczone terminy posiedzeń,
dokumenty w sprawie wygenerowane przez sąd w postaci elektronicznej (pisma wychodzące, wyroki, postanowienia, uzasadnienia, protokoły z rozpraw),
dane dotyczące postępowania w niższej instancji o ile takie istnieją,
protokół elektroniczny z możliwością odsłuchania.
Jak dowiem się o nowych zdarzeniach w mojej sprawie?
Istnieją dwie metody. Pierwsza to regularne logowanie się do Portalu i sprawdzanie, czy nie wygenerowano na nim nowych zdarzeń w naszej sprawie. Druga metoda to zaznaczenie w ustawieniach automatycznych powiadomień mailowych. Wówczas na naszą skrzynkę przychodzić będą informacje o statusie naszego konta, zmianach dokonanych w sprawach, nadchodzących posiedzeniach oraz pojawieniu się nowych spraw na liście.
Jak mogę odsłuchać przebieg rozprawy w mojej sprawie?
Odpowiedzi na to pytanie także udziela strona stołecznej Apelacji. „W przypadku, gdy posiedzenia w postępowaniu cywilnym przed sądem powszechnym zostało zarejestrowane przy pomocy cyfrowego systemu rejestracji (e-protokół), nagranie audio z tej rozprawy zostanie udostępnione do odsłuchu na Portalu Informacyjnym w przeciągu kilkunastu godzin od zakończenia posiedzenia” - czytamy.
Jak założyć konto na Portalu Informacyjnym Sądów Powszechnych?
Oto informacje na ten temat zawarte na sądowej stronie:
Zgodnie z regulaminem, aby skorzystać z portalu należy dokonać akceptacji jego warunków oraz wypełnić na stronie głównej serwisu wniosek o rejestrację konta (poprzez opcję "Zarejestruj się"), a następnie poddać się jednorazowej procedurze weryfikacji tożsamości na jeden ze sposobów:
wybór opcji „Wyślij wniosek i podpisz podpisem zaufanym” przy uzupełnianiu wniosku poprzez opcję „Zarejestruj się”;
złożenie „Oświadczenia użytkownika” (załącznik nr 2 do Regulaminu, część A) podpisanego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym i przesłaniu go na elektroniczną skrzynkę podawczą ePUAP Sądu lub elektronicznie do Punktu informacyjnego Sądu; weryfikacja polega na porównaniu danych wprowadzonych podczas wypełniania wniosku poprzez opcję „Zarejestruj się” z treścią „Oświadczenia użytkownika”;
zgłoszenie do stanowiska Biura Obsługi Interesantów (lub BOI dowolnego Sądu, w ramach danej apelacji) w celu zweryfikowania danych podanych we wniosku (na podstawie ważnego dokumentu tożsamości i/lub legitymacji służbowej);
przez pełnomocnika - pełnomocnik składa oryginał pełnomocnictwa, z którego wynika jego umocowanie (załącznik nr 1 do Regulaminu) oraz oświadczenie podpisane przez Użytkownika i pełnomocnika, odpowiednio o poprawności danych oraz ich zgodności z danymi zawartymi w dokumencie tożsamości (załącznik nr 2 do Regulaminu, część A i B).
W przypadku pełnomocnika innego niż pełnomocnik zawodowy, wymagane jest pełnomocnictwo notarialne albo pełnomocnictwo z podpisem notarialnie poświadczonym; weryfikacja tożsamości Użytkownika następuje przez porównanie danych wprowadzonych podczas wypełniania wniosku poprzez opcję "Zarejestruj się" z danymi zawartymi w oświadczeniu; (załącznik nr 2 do Regulaminu, część A i B).
Jak wyjaśnia sąd, weryfikacja danych kończy się aktywacją konta. Po otrzymaniu indywidualnego LOGINU oraz HASŁA dostępu do Portalu należy zalogować się na stronie Portalu i wypełnić formularz wniosku o dostęp do wybranej sprawy. Wniosek o dostęp do sprawy można wypełnić już na etapie rejestracji konta.
Instytut Audytu Obiektywizmu Medialnego
listopad 2022